کمبود نقدینگی و خرده مالک بودن از جمله مهمترین چالش های محصول چای ایران است

alifakouri اخبار

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور:

کمبود نقدینگی و خرده مالک بودن از جمله مهمترین چالش های محصول چای ایران است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان، نخستین نشست نهاد بازار سرمایه گذاری در سال 97 به بحث توسعه صنعت چای از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور اختصاص یافت.

در این نشست، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور با اشاره به فراز و نشیب هایی که این محصول طی یکصد سال اخیر از سر گذرانده است اظهار کرد: صندوق حمایت از توسعه صنعت چای پس از احیای مجدد سازمان چای، در سال 94 به ثبت رسیده  و فعالیت خود را آغاز کرده است.

طاهرزاده با بیان اینکه صندوق توسعه صنعت چای، تخصصی ترین صندوق در حوزه محصول چای است افزود: در حال حاضر این صندوق 42 هزار عضو دارد و 56 میلیارد تومان سرمایه در اختیار ان است.

وی هدف از تشکیل این صندوق که با حمایت دولت شکل گرفته است را حمایت از کشاورزان عنوان کرد و گفت: اعطای تسهیلات به باغداران و همچنین کارخانه داران برای خرید تجهیزات اصلی ترین هدف تشکیل صندوق حمایت از توسعه صندوق چای کشور است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تصریح کرد: بدین منظور، با تفاهمنامه های همکاری با دو بانک کشاورزی و توسعه تعاون، تسهیلاتی با کارمزد 4 تا 8 درصدی از صندوق به کشاورزان و کارخانه داران اعطا می شود.

طاهرزاده با بیان اینکه مشکل اصلی کشاورزان کمبود نقدینگی است افزود: بیش از 70 درصد باغداران، خرده مالک هستند و با احتساب هزینه ها و دیرکرد پرداخت خرید برگ سبز چای از سوی دولت، عملا منبع درامدی ندارند.

وی به تشریح چگونگی پرداخت تسهیلات به کشاورزان و کارخانه داران از صندوق حمایت از توسعه صنعت چای پرداخت و گفت: تسهیلات سرمایه ای و همینطور سرمایه در گردش از انواع تسهیلاتی است که به متقاضیان از طریق صندوق پرداخت می شود. مدیرعامل این صندوق تصریح کرد: وام ها نیز در طول سال از طریق سازمان چای که به باغداران قیمت خرید تضمینی برگ  سبز را پرداخت می دهد، بازپرداخت تسهیلات صورت می گیرد.

طاهرزاده با بیان اینکه بازرگانی چای از مهمترین چالش های این محصول است گفت: به دلیل عدم بهزراعی، قدمت بوته های چای کشور و نحوه چیدن و برداشت، عملا کیفیت اکثریت چای بدست امده از باغات متوسط است در حالیکه می توان چای باکیفیت از باغات به دست آورد و این مهم با همکاری همه ذی نفعان در بلندمدت میسر است.

وی ادامه داد: بازسازی و احیای محصول چای ایران و ارتقای کیفیت چای باغات کشورمان نیازمند اقدامات مختلف در سطوح دولتی، خصوصی، کشاورزی، باغات و کارخانجات است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور تاکید کرد: ذائقه مردم تغییر کرده و باید محصولی تولید که طبق ذائقه مردم باشد و چاره ای جز این نیست.

در بخش دوم این نشست که به پرسش و پاسخ اخصاص یافت، همتی نماینده یک گروه سرمایه گذاری سوالی مبنی بر چگونگی ورود سرمایه گذاران به حوزه چای را مطرح کرد. وی گفت: با توجه به تشکیلات صندوق، دقیقا در چه حوزه هایی، محصول چای نیازمند حضور سرمایه گذاران است؟ در پاسخ به وی، طاهرزاده توضیح داد: فرآوری و خرید باغات کوچک و تجمیع ان ها می تواند برای سرمایه گذاری بر روی این محصول، فرصت های قابل توجهی باشد. وی ادامه داد: با توجه به کمبود نقدینگی کشاورزان برای احیای باغات، برای حفظ باغات و در عین حال سرمایه گذاری بر روی این محصول استراتژیک می توان باغات خرد را خرید و با تجمیع ان ها روی این محصول سرمایه گذاری کرد. طاهرزاده افزود: فرآوری محصولات متنوع از چای نیز از دیگر فرصت های سرمایه گذاری این محصول است به طوری که هم اکنون کشور چین بر روی فرآوری چای و به دست آوردن محصولات متنوع آرایشی بهداشتی از چای تجارت قابل توجهی دارد.

داداش پور رئیس مرکز نوغانداری کشور نیز در این بخش با بیان اینکه باید الگوی تعریف کرد تا تمامی کارخانجات برای رسیدن به بازار مطلوب چای از آن پیروی کنند این پرسش را مطرح کرد که صندوق حمایت از توسعه صنعت چای چه برنامه ای برای این منظور و حمایت از کارگاه های کوچک و متوسط دارد؟

طاهرزاده در پاسخ به این سوال گفت: حمایت از کارگاه های کوچک از طریق اعطای تسهیلات ارزان در حال اقدام است.

نوروزی معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان نیز در این بخش با اشاره به نقش سازمان چای و دولت در صندوق اظهار کرد: به نظر می رسد با وجود اینکه یکی از اهداف صندوق درج شده در اساسنامه انجام فعالیت های بازرگانی محصول چای است اما این هدف هنوز محقق نشده است.

وی افزود: با وجود این از انجایی که صندوق نوپا است این انتظار می رود که بازرگانی چای رونق بیشتری بگیرد اما باید نقش دولت در این حوزه کم و کمتر شود. معاون ادراه کل اقتصادی و دارائی این سوال را مطرح کرد که صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تا چه میزان وارد فعالیت های بازرگانی و ارتقای آن برای محصول چای در داخل و خارج از کشور شده است؟

در پاسخ به وی، طاهرزاده اظهار کرد: صندوق به صورت مستقیم تمایلی به ورود به حوزه بازرگانی چای ندارد. درواقع دولت در پی اینست که کم کم این صندوق را به سهامداران خصوصی آن واگذار کند با اینهمه صندوق اقداماتی برای رونق بازرگانی چای انجام داده و در حال انجام است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور تاکید کرد: همکاری با پژوهشکده های مختف دنیا و همینطور رایزنی با کشورهای دیگر تولیدکننده چای از جمله برنامه هایی است که صندوق حمایت از توسعه صنعت چای در حال انجام برای رونق بازرگانی چای است.

در نهایت در این نشست تصویب شد که بین کارشناسان نهاد بازار سرمایه گذاری و همینطور فعالان عرصه سرمایه گذاری و همینطور نمایندگانی از صندوق حمایت از توسعه صنعت چای، چندین جلسه رایزنی و هم افزایی برای بهبود فعالیت های بازرگانی، تامین منابع مالی و تعریف فرصت های سرمایه گذاری تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *