پیش بینی جهش ۱۵ درصدی تولید چای کشور در سال ۹۹/ چای ایرانی سمپاشی نمی شود

alifakouri اخبار

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه چای ایرانی با «جهش تولید» مواجه خواهد بود گفت: برای سال زراعی جاری برآورد برداشت ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای شده که ۱۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد داشت.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با برنامه‌های این سازمان برای سال جهش تولید اظهار کرد: با توجه به اینکه سال جاری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است باید برنامه ریزی متناسب با آن نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری برداشت از باغات چای با جهش تولید روبه رو خواهد بود افزود:در سال زراعی جاری اقدامات مؤثری در صنعت چای کشور انجام شده که این اقدامات نیز در راستای جهش تولید است.

رشد 300 درصدی تسهیلات بانکی چایکاران

رئیس سازمان چای کشور چای تولیدی امسال  را از نظر کمیت و کیفیت  با رشد مناسبی برآورد کرد و گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مشاغل مرتبط با تولید چای رشد 300 درصدی داشته است و این تسهیلات با سود 4 درصد در اختیار بهره برداران قرار  می گیرد.

وی تصریح کرد: 55 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد در اختیار چایکاران و کارخانه های تبدیل چای قرار گرفته است تا برای به زراعی و احیای باغات، افزایش بهداشت کارخانه های چای و خرید ماشین آلات مرتبط با صنعت چای استفاده شود.

501 هکتار از باغات چای با چرخه تولید برگشت

جهانساز یاد آور شد که در کلاس‌های آموزشی نیز برای بهزراعی و احیای باغات چای برگزار شده و این اقدامات منجر راه اندازی مجدد  501 هکتار از باغات چای شد.بازگشت این باغات به چرخه تولید به معنی رضایتمندی چای کاران و فعالین بخش چای از شرایط ایجاد شده‌ است.

جهانساز اظهار داشت: پرداخت به موقع برگ سبز چای به تولید کنندگان، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و استقبالی که از مصرف چای ایرانی صورت گرفته، تمایل برای فعالیت در این بخش افزایش یافته است.

تاثیر ویروس کرونا در صنعت چای

وی در ارتباط با ویروس کرونا  و مشکلاتی که این ویروس در صنعت چای کشور ایجاد کرده است گفت: اجازه نمی دهیم که این ویروس  برای صنعت چای کشور مشکلی ایجاد کند به همین منظور اقدامات بهداشتی لازم در  فرایند تولید و فرآوری انجام شده است.

رئیس سازمان ادامه داد: برای حمایت از فعالین صنعت چای، صندوق تخصصی چای کشور ایجاد شده است که این صندوق تسهیلات ارزان قیمتی برای خرید ماشین آلات و تجهیز کارخانجات پرداخت می کند.

کل مطالبات چای کاران پرداخت شد

وی افزود: تسهیلات خرید تجهیزات با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله و تسهیلات سرمایه در گردش با زمان بازپرداخت یکساله و سود چهار در صد برای تامین سرمایه در گردش از محل صندوق تخصصی چای کشور در اختیار فعالان بخش چای قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان چای گفت: بخش کمی از مطالبات باقی مانده چای کاران نیز در سال گذشته تسویه شد و بدین ترتیب  کل مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

افزایش 15 درصدی برداشت چای در سال جاری 

وی اظهار داشت: تولید چای در سال گذشته با افزایش تولید مواجه بود و برای سال زراعی جاری نیز برآورد برداشت 130 تا 135 هزار تن برگ سبز چای شده است  که 15 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت حدود 25 هزار در کشور وجود دارد که پنج تا شش هزار اکران در 17 سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی به حال خود رها شده‌ است.

وی با بیان اینکه چای ایرانی باقی سمومی ندارد  زیرا  چای ایرانی اصلاً سمپاشی نمی‌شود و نیازی به سمپاشی ندارد گفت:چای ایرانی بازار پسندی مناسبی دارد و در بسته بندی مناسب و بهداشتی تولید و به دست مصرف کنندگان می رسد.

جهانساز یاد آور شد که  160 کارخانه چای طرف قرارداد خرید تضمینی هستند و چای ایرانی را به بازار عرضه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *