پرداخت تسهیلات به چایکاران تا پایان اردیبهشت ۹۵

alifakouri اخبار

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه چای کشور از پرداخت تسهیلات به چایکاران تا پایان اردیبهشت ۹۵ در راستای حمایت از همه تولیدات سهامداران خبر داد.

محمد رضا طاهرزاده با اشاره به افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه چای کشور در سال جدید، خطاب به کشاورزانی که به عضویت صندوق در آمده اند اظهار کرد: این افراد برای برخورداری از حمایت های تسهیلات جاری می توانند با مراجعه به ادارات چای و صندوق مرکزی، اقدام کنند.  

وی افزود: در حال حاضر صندوق بر اساس دستور رئیس سازمان چای کشور و بر اساس مصوبات هیات مدیره موظف شده است به همه کشاورزانی که متقاضی دریافت وام هستند تا پایان اردیبهشت ماه ۹۵  تسهیلات یک ساله پرداخت کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه چای کشور بر لزوم اقدام به موقع کشاورزان برای دریافت تسهیلات تاکید و خاطرنشان کرد: در این رابطه به رابطان صندوق مستقر در ادارات چای گیلان و مازندران اعلام شده که در کوتاهترین زمان ممکن، پرونده های لازم را آماده کنند و برای پرداخت به ستاد صندوق ارجاع دهند.

طاهرزاده میزان تسهیلات پرداخت شده در یک سال گذشته را دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با سود چهار درصد اعلام و تصریح کرد: این تسهیلات به صورت قرض الحسنه به سهامداران، کارخانه داران و باغداران شهرستان های چای خیز گیلان و مازندران به شکل تسهیلات جاری پرداخت شده که بازپرداخت آن نیز از محل برگ سبز تضمینی از سازمان چای به صندوق برگشت داده می شود.

به گفته وی پرداخت صندوق به صورت ساده و با حداقل مقررات اداری انجام می شود به طوری که هیچ ارتباطی با سیستم بانکی نداشته و به صورت مستقل عمل می شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه چای کشور، میزان تسهیلات پرداختی به کشاورزان را در ازای هر ۱۰ هزار متر زمین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای کارخانجات هم بر اساس ۱.۹ درصد سهام اعلام کرد و افزود: این کشاورزان می توانندبا حداقل تضمین مانند چک، سفته به همراه ضمانت های زنجیره ای کشاورزان دیگر از تسهیلات فوق برخوردار شوند.

پرداخت تسهیلات به ۹۰۰ سهام دار

طاهرزاده تصریح کرد: مراجعه نکردن سهامدار به بانک از مزایای حمایت های این صندوق در جریان گرفتن وام است و تاکنون به  ۹۰۰ سهامدار بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شده است.

وی افزود: در راستای خرید ماشین آلات،  ابنیه، سیستم آبیاری تحت فشار، احیای باغات و همچنین مبارزه با آفات لازم است که پرداخت وام در بلندمدت و میان مدت به صورت سرمایه ثابت همچنان استمرار داشته باشد.

این مسئول با اشاره به احیای سنت مساعده اظهار کرد: صندوق آمادگی دارد که در هنگام پرداخت تسهیلات جاری، بخشی را به صورت نهاده همچون کودهای شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار داده و در سال های آینده نیز همه نهاده ها و خدمات مکانیزاسیون نیز از جانب عاملان مورد طرف قرارداد صندوق در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

طاهرزاده تلاش صندوق حمایت از توسعه چای کشور را در جهت تسهیلات پرداختی برای استفاده بهینه از باغات و کارخانه ها عنوان کرد و افزود: نتیجه این تمهیدات موجب افزایش کمی و کیفی محصولات در کارخانه ها و باغات می شود.

وی پرداخت تسهیلات را در بخش های باغ، کارخانه، بازار و همچنین بصورت تلفیق باغ و کارخانه برشمرد و خاطر نشان کرد: بازسازی کارخانه ها و استفاده از سیستم نوین فراوری چای خشک نیز از برنامه های آینده این نهاد است.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه چای کشور، همچنین ورود چای خشک به بازار بورس یا بازار حراج را از دیگر برنامه های در نظرگرفته شده در آینده این صندوق اعلام کرد و گفت: به زودی سامانه معاملاتی از طریق بانک توسعه تعاون راه اندازی می شود که  این مولفه در معرفی و فروش چای خشک ایرانی  سهامداران تاثیر گذار است.

طاهرزاده همچنین بر لزوم احیای ارتباط منطقی و قدیمی میان باغداران و کارخانه داران تاکید و تصریح کرد: این عمل در شکل جدید بر اساس تطبیق مسائل روز و قانونمند و زیر نظر سازمان چای به نتایج خوبی می رسد که این عمل نیز به نوبه خود در احیای باغات رها شده و افزایش کیفیت و کمیت برگ سبز کارخانجات مفید است.

وی  افزود: این صندوق به عنوان بازوی اجرایی سازمان چای و در چارچوب سیاست های تدوین شده این سازمان و زیر نظر هیئت مدیره صندوق چای کشورکه شامل سه نفر از نماینده باغداران، یک نماینده از کارخانه داران و یک نماینده از دولت است، عمل می کند.

به گفته مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه چای کشور، این صندوق به هیچ عنوان قصد ورود به معاملات مستقیم را نداشته بلکه از همه تولیدات سهامداران همچون باغداران، کارخانه داران، بازرگانان، بسته بندی کنندگان و فراوری کنندگان صنعت چای به هر شکلی که مقدور باشد از نظر مالی و نظایر آن حمایت می کند.

طاهرزاده بقا، توسعه و استمرار خدمات رسانی اصولی و بهینه سازی صندوق را در گرو دو عامل دانست و گفت: اقتدار و بقاء سازمان چای یکی از این عوامل و کمک های یارانه ای دولت به مجموعه صنعت باغداری مانند استمرار خرید تضمینی برگ سبز چای عامل دیگر در بهینه سازی صندوق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *