ورود چای ایرانی به بورس و تغییر سیاست خرید تضمینی؟

alifakouri اخبار

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور گفت : برای حمایت از تولید کنندگان چای، جلوگیری از نوسان قیمت و رونق چای ایرانی این محصول کشاورزی برای اولین بار در لیست بورس محصولات کشاورزی قرار می گیرد.

محمد رضا طاهر زاده افزود : بعد از ۱۸ ماه پیگیری سازمان چای کشور ، سندیکای کارخانه‌های چای ، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای و سازمان بورس کشور چای ایرانی تا ماه آینده همزمان با آغاز تولید چای در کارخانه‌های چایسازی گیلان و مازندران در سال کنونی وارد بورس محصولات کشاورزی می‌شود. حدود ۵۰ محصول کشاورزی تاکنون وارد بورس شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین مسئولان سازمان چای سال گذشته تاکید زیادی برای ورود چای ایرانی به بورس داشتند.معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور گفته بود افرادی که در بورس شرکت می‌کنند به طور ویژه مورد حمایت سازمان چای کشور،صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و سندیکای کارخانجات چای شمال قرار گیرند. آقای محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور هم پیشتر گفته بود که فراهم کردن بستر مناسب برای فروش این محصول با عرضه چای از طریق بورس کالای کشاورزی می‌تواند، بسیار موثر باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را یک سیاست موفق می‌دانند که درنتیجه آن می‌توان بر بخشی از مشکلات کشاورزان فائق آمد. شفافیت معاملاتی، دسترسی به آمارهای دقیق و وصول پول کشاورزان در اسرع وقت از جمله مهم‌ترین مزایای ورود کالا به بورس است هر چند که این امر نیازمند آموزش کشاورزان است.

این کارشناسان می‌گویند با ورود چای ایرانی به بورس امکان تغییر سیاست خرید تضمینی و جایگزینی شیوه‌ها و سیاست‌های دیگر دیگر فراهم می‌شود. در شیوه قیمت تضمینی – به جای خرید تضمینی- با توجه به اینکه دولت مابه التفاوت قیمت فروش در بورس و قیمت تعیین شده را پرداخت می‌کند تامین منابع مالی راحتر و پرداخت‌ها سریعتر انجام می‌شود. با رقابت بین تولیدکنندگان برای فروش محصول به قیمت بالاتر کیفیت نیز افزایش پیدا می‌کند و شائبه اختلاط یا تقلب در فروش محصولات نیز رفع می‌شود. همچنین، با عرضه در بورس تولیدکنندگان و خریداران مشخص هستند، بنابراین حضور واسطه‌گران و دلالان کم رنگ می‌شود و در نهایت قیمت‌ها منصفانه تر و معاملات شفافیت می‌ شود.

باید دید با ورود چای ایرانی به بورس چه تغییراتی در سیاست خرید تضمینی چای از کشاورزان ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *