کنه ‌قرمز ‌پا کوتاه‌ چای و راه‌های مبارزه با آن

alifakouri علمی

کنه ‌قرمز پا‌ کوتاه چای یکی از آفات مهم باغ‌های چای در شمال کشور می‌باشد که با چشم به سختی دیده می‌شود. این آفت علاوه بر چای روی درختان مرکبات، کیوی و گیاهان زینتی نیز دیده می‌شود.

کنه ‌قرمز ‌پا کوتاه‌ چای و راه‌های مبارزه با آن 

 

تهیه و تنظیم:

سید‌تقی میرقاسمی

محقق گروه فناوری و مدیریت تولید پژوهشکده چای

بهار 1396

 

مقدمه

کنه ‌قرمز پا‌ کوتاه چای یکی از آفات مهم باغ‌های چای در شمال کشور می‌باشد که با چشم به سختی دیده می‌شود. این آفت علاوه بر چای روی درختان مرکبات، کیوی و گیاهان زینتی نیز دیده می‌شود.

خسارت

 آثار خسارت در سطح زیرین برگ چای، دمبرگ و در اطراف رگبرگ دیده می‌شود (شکل1). رنگ رگبرگ اصلی در اثر تغذیه از سبز تیره تا کم رنگ و سطح رویی برگ نیز در اثر تغذیه شدید به رنگ زرد تیره و یا برنزه در می‌آید (شکل‌های 2و3). این‌گونه برگ‌ها ارزش چایسازی ندارند و کارخانه‌های چایسازی از تحویل گرفتن چنین برگ های لکه‌داری خودداری می‌کنند.

 

شکل1) آسیب کنه روی سطح زیرین برگ چای

شکل2) آسیب کنه روی سطح برگ چای

شکل3) آثار خسارت روی سطح برگ چای

روش‌های مبارزه

 

پیشگیری

کنه‌ها به علت ریز بودن خیلی راحت به وسیله باد؛  لباس و ادوات کشاورزی از باغ‌های آلوده  به باغ سالم منتشر می‌شوند. برای پیشگیری از‌ انتشار آن‌ها باید کلیه ادوات کشاورزی آلوده را با آب آهک ضد عفونی و لباس‌های آلوده را هم تعویض نمود.

آبیاری

کنه قرمز پا کوتاه چای در ماه‌های گرم سال مثل تیر و مرداد ماه خسارت زیادی به باغ چای وارد می‌کند؛ چون در هوای گرم جمعیت آنها زیاد می‌شود.  بنابراین، برای خنک کردن هوای سطح باغ باید اقدام به آبیاری با وسایل آبیاری یا با استفاده از سمپاش‌های پشتی این کار را انجام داد.

شکل4) خسارت کنه قرمز به باغ چای

مدیریت هرس

کلیه آفات از جمله کنه قرمز پا کوتاه چای فضای تاریک و سایه را دوست دارند؛ لذا با انجام مدیریت هرس و دوره‌های برگ‌چینی می‌توان فضای بین ردیف‌های درختچه چای را باز نمود تا نور به داخل آنها نفوذ کند.

وقتی که در بین ردیف ها نور خورشید نفوذ نماید جمعیت کنه‌ها خیلی کم می‌شود. کاربرد کودهای مناسب مخصوصا کود پتاسه (150 کیلوگرم در هکتار) از خسارت کنه قرمز پا‌کوتاه در باغ چای جلوگیری می‌کند.

نابود کردن گیاهان میزبان کنه قرمز

کنه‌‌های قرمز چای زمستان گذرانی (شکل5) خود را به صورت تخم و کنه بالغ روی بعضی از علف‌های‌ هرز چای مانند ترشک، تمشک وحشی (شکل 6) و پیچک صحرایی می‌گذرانند؛ لذا این گونه گیاهان  باید در باغ‌های چای و اطراف آن از بین بروند. سوزاندن سرشاخه‌های آلوده هم کمک زیادی به از بین بردن کانون‌های زمستان‌گذران می‌کنند.

شکل5)زمستان گذرانی کنه قرمز در علف های هرز

مبارزه شیمیایی

 موقعی که جمعیت آفت خیلی زیاد شود از مبارزه شیمیایی استفاده می‌شود؛ در مبارزه شیمیایی با کنه قرمز با توجه به فواصل برگ چینی باید از سموم کم دوام‌تر مثل اومایت (امولیسیون 57 درصد به میزان 6/0 در هزار و پلیکتران (گرد قابل تعلیق 50 درصد به میزان 6/0 در هزار) استفاده کرد، ولی با توجه به کاهش مصرف سموم  می‌توان از محلول‌پاشی با گوگرد (گرد قابل تعلیق 80 در‌صد به میزان 6/0 در هزار) که بسیار کم‌خطر تر از سموم دیگر است زیر نظر کارشناسان پژوهشکده چای استفاده نمود. مثلاً در سمپاش پشتی 20 لیتر آب و 12 سی‌سی سم یا گوگرد محلول می‌ریزیم و سپس اقدام به سمپاشی می‌کنیم.

شکل6) تمشک وحشی میزبان کنه قرمز چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *