اولین همایش ملی چای و‌ دم نوش های گیاهی

alifakouri اخبار

اولین همایش ملی چای و‌ دم نوش های گیاهی در لاهیجان برگزار گردید.

این همایش که توسط پژوهشکده چای و انجمن گیاهان دارویی ایران در سالن همایش های پژوهشکده چای در لاهیجان در تاریخ های ۱۱ و ۱۲ بهمن در حال انجام بود، با صدور قطعنامه عصر امروز به کار خود پایان داد .

این همایش که با مشارکت دانشگاه گیلان ٫ سازمان چای کشور ٬ صندوق حمایت از صنعت چای کشور ٫ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان ٫ پارک علم و فناوری گیلان ٫ بنیاد نخبگان استان گیلان ٫ در سالن همایشهای پژوهشکده چای در ستاد مرکزی لاهیجان با حضور جمع کثیری از اعضای هیئت علمی ٬ محققان ٫ دانشجویان و صاحب نظران مراکز آموزشی در روزهای یازدهم و‌ دوازدهم بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

در این همایش ۱۳۱ مقاله در محورهای اصلی علوم پایه – کشاورزی و منابع طبیعی – بهداشت و سلامت – صنعت و تجارت – فرهنگی و اجتماعی به صورت سخنرانی و پوستر ارائه گردید ؛ در پایان همایش پس از بحث و جمع بندی مباحث مطروحه در پنل تخصصی قطع نامه ای با هشت بند به تایید حاضرین در همایش رسید :

۱- تاکید بر انجام تحقیقات مستمر برنامه محور و‌ کاربردی قابل تجاری شدن در علوم و حوزه های مختلف چای و ‌دم‌نوش های گیاهی با تشکیل کمیته های تخصصی فعال.

۲- برای تحول کمی و کیفی در تولید و برندسازی چای و‌محصولات جانبی آن و هم چنین دم‌نوش های گیاهی ایجاد تشکل های صنفی بین تولیدکنندگان صنایع پس از برداشت و عرضه کنندگان تاکید می شود که یکی از مزایای آن حذف سوداگران اقتصادی خواهد بود .

۳- با توجه به نقش گسترده چای و دم نوش های گیاهی در توسعه و‌ تامین سلامت ‌جامعه ٫ تولید و عرضه فراورده های سالم و عاری از هرگونه آلودگی انتظار آحاد جامعه است ٫ بنابراین نقش متخصصان چای و دم‌نوش هاس گیاهی و هم چنین دستگاه های نظارتی در هدایت صحیح تولیدکنندگان مورد تاکید است.

۴-تاکید بر تدوین برنامه های تحقیقاتی کاربردی در حوزه گردشگری چای و دم نوش های گیاهی در قالب موزه ٫ پارک ٫ تور و…

۵-مشارکت بخش های خصوصی در نشست های علمی برای انتقال یافته های پژوهشی ٫ فناورانه و قابل تجاری شدن در حوزه چای و دم‌نوش های گیاهی که تحقیقات کاربردی ایجاد شغل و ثروت در جامعه .

۶-با رعایت کامل استانداردهای محصول چای و ‌دم‌نوش های گیاهی در عرضه به بازارهای داخلی و خارجی به کارگیری شیوه های مناسب ره گیری محصولات از هر نظر ضروری بوده و مورد تاکید است.

۷- با عنایت به اثرات مخرب به‌ تنش های زنده و غیرزنده به ویژه خشکی ٫ اسیدی شدن خاک ٫ نماتود مولد زخم ریشه و کنه قرمز پاکوتاه چای تاکید می شود که مجموعه راه کارهای مدیریتی و ‌مطالعاتی به عنوان اولویت های پژوهشکده چای ٬سازمان چای ٫ صندوق حمایت از صنعت چای و سایر مراکز علمی و اجرایی مرتبط با محصول قرار گیرد.

۸- تشکیل دبیرخانه دائمی همایش چای و دمنوش های گیاهی در پژوهشکده چای به منظور پیگیری اجرای بندهای قطعنامه همایش تا حصول نتیجه نهایی و برگزاری مستمر همایش در دوره های دو ساله و‌‌ همچنین برنامه ریزی برای برگزاری همایش بین المللی .

                        

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *